Mali
Düzenlemelerimiz Neden Çok Karışık ?
Ülkemizde genel olarak kanun
yapma şeklimiz, malum olduğu üzere “torba kanun” formatında.
Literatürde kısaca, birbiri ile konu yönünden ilgisi olmayan ve çok fazla
sayıda başka kanunda ek ve değişiklikler yapan kanunlara “torba kanun” adı
verilmekte.
Bir kanunun torba kanun olup
olmadığının temel göstergelerinden birisi ise, kanun başlığıdır. Hal böyle
olunca torba kanunların başlığı, içerik itibariyle yürürlükteki birden fazla
kanunu etkilediği için genellikle “çeşitli
kanunlarda” diye başlamak durumunda kalmaktadır.
Bunun yanı sıra birde
özelinde mali düzenlemelerimizin karmaşıklığı
ve anlaşılmasındaki güçlük var.Nitekim TMF
Group’s tarafından 2017 yılında hazırlanan Financial Complexity Index 2017. raporuna göre maalesef Türkiye bu konuda birinciliği kimselere
kaptırmamış gibi görünüyor.(Not : Türkiye 2018 yılında ise az da olsa yol
alarak sıralamada 3’cülüğe gerilemiş vaziyette)
Oysaki mali düzenlemelerin ideali, sade bir
vatandaş tarafından okunduğunda anlaşılabilir ve basit bir şekilde
hazırlanmış olanıdır.Bunun yanı sıra sağlıklı olarak hazırlanmış mali
düzenlemeler aşağıdaki özellikleri de bünyesinde taşımalı ki, Mali İdarece bir
maliye politikası aracı olarak da kullanılabilme imkanı olsun.
Yazımıza ülkemizin
kurucusu ulu önder Atatürk’ün bir sözü ile sonlandırmak isteriz. “Vergi usullerinin ıslahı
çarelerinin aranmasına da ehemmiyetle devam olunmalıdır. İyi usul ve iyi
tatbikin memnun edici neticelerini vatandas, hiç bir işte vergi mevzuu kadar
hassasiyetle takdir etmez. “ (01.11.1936, T.B.M.M., 5.Dönem, 2.Toplanma Yılı Açılış Konuşması.)
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder